De hemliga bilarna i Porsches museum

GranTurismo har som enda svenska tidning besökt den nya ”depån” där Porschemuseets skatter ska förvaras

I nya GranTurismo 5/2012 (utgivning 14 augusti) finns reportaget från den nya hemliga förvaringslokalen där Porschemuseet ska förvara alla bilar, motorer och prylar som inte ryms i den publika utställningen:
– unika tävlingsbilar,
– prototyper till modeller som aldrig blev verklighet,
– historiska milstolpar,
– gamla bilsalongsstjärnor och mycket mer …

Allt fick inte plats i tidningen så här bjuder vi på en kavalkad med extrabilder.

(Och klicka här för några filmsnuttar!)

Ett hjulburet skepp kommer lastat till Porsches nya museidepå – men med vad ...?

Deltagare i Porsches förarskolor på 1980-talet fick bekanta sig med svansmotorbilens köregenskaper i en oöm skapelse innan det var dags för körning i riktiga bilar.

Inredningen i konceptbilen 968 Roadster vittnar om lekfullhet. Varför stolarna försvunnit – eller måhända aldrig kommit på plats – vet vi inte.

Flera biltillverkare "pitchade" på 1990-talet om att få göra en kinesisk folkbil och C88 var Porsches förslag. Medan bilen arbetades fram lärde sig dåvarande vd:n Wendelin Wiedeking mandarin så att han kunde hålla presentationen på värdlandets eget språk. Sedan tackade kineserna för visat intresse och meddelade att inget av förslagen dög. Efter hand dök många av idéerna upp i den kinesiska statens egna bilprojekt ... C88 är ingen hemlighet, men nog så fascinerande ändå.

 

Porschemuseets vd, Achim Stejkals, anländer stilenligt till visningen i en 550 Spyder. Men vad är det för lurig Porschemodell i mattsvart drapering bakom mannen i vit skjorta och halsduk? Svaret finns i GranTurismo 5/2012!

Porsche Jagdwagen utvecklades 1953–1954 efter att västtyska försvaret bjudit in flera biltillverkare att konstruera ett nytt militärfordon. Jagdwagen drivs av en fyrcylindrig 1,6-litersmotor (svansmonterad, givetvis) på 50 hästkrafter. Fyrhjulsdriften kan kopplas i och ur även i hög hastighet. Nåja, Jagdwagen toppar bara 100 km/h – men den kan i gengäld köra i vatten som ett amfibiefordon. Trots att Jagdwagen under uttagningstesterna flera gånger fick dra loss konkurrenternas fastkörda bilar valdes till sist DKW Munga. Någon civilversion av Jagdwagen var aldrig aktuell, endast 71 förseriebilar tillverkades.

Ingen vanlig 924-motor. Den här har turbo och laddluftkylare och är knappast certifierad för gatbruk. Återfinns i den bil som skulle norpa långdistansrekorden som Mercedes satt med C111. Nardóbanan var bokad, men ...

En Porsche 911 ur 996-generationen. Inget konstigt med den väl? Nja, detta exemplar väger närmare tre ton eftersom det är bepansrat. Världens hittills enda skottsäkra 911.

Hade Porsches designteam besökt Trollhättan och spanat in de gamla Saab 99-stolarna innan de formgav nackstöden i 928 Cabriolet? Bilen som helhet är en riktig läckerbit som garanterat hade blivit en succé om den gått i produktion. Baserad på 928 S4.

Nej, detta är inte en Porsche AP17 som vi råkade skriva i reportaget i tidningen, utan en Porsche Diesel Master med fyrcylindrig motor (som en trogen och AP17-ägande läsare mycket riktigt påpekade, tack!).

Achim Stejskal och Alexander E. Klein presenterar Porschemuseets planer för framtiden. Redan i dag deltar Porsches historiska avdelning i många klassikerevenemang runt världen, men planen är att det ska bli fler ändå. Ett mål är att alla museets bilar ska vara körbara och körklara.

När får vi se en revival för den här klädseln i Porsches nutida modellsortiment? Bilen på bilden tillhörde Louise Piëch, dotter till Ferdinand Porsche och mamma till VW-bossen Ferdinand Piëch. Detta är den allra första 911 Turbo – men med smal kaross och Carreraemblem på motorluckan. Diskretion hederssak.

 

Museidepån innehåller även vanliga produktionsbilar, fast inte sällan har exemplaren ändå någon speciell historia.

1973 var det oljekris och mycket diskussioner om jordens ändliga resurser. Porsche svarade med denna konceptbil: Forschungsprojekt Langzeit-Auto, "FLA". Bilen skulle hålla minst 25 år och 30 000 mil. Bland annat användes en momentomvandlare som koppling, karossdelarna skulle vara helgalvaniserade (vilket de blev på Porsches produktionsmodeller 1976), motorfästena var extra kraftiga, ventilerna hade hydrauliska lyftare och mycket annat.

En 959 med påtagligt slokande hållning och rasslig detaljkvalitet, vilket kan bero på att detta exemplar användes av Porschefabrikens bilbyggarskola. "Ausbildnung" står det på nummerplåtarna. Notera de läckra extraljusen som sticker upp på fronten.

Men vad är det här för skum figur? En 911 - så mycket kan vi avslöja. Hela bilen ser du i GranTurismo 5/2012!

 

Den nya förvaringslokalen är inte tänkt att bli offentlig, men det är däremot museet som invigdes 2009. Här är några godbitar därifrån:

 

Till Porschemuseet kan inte bara bildårar vallfärda. Det går minst lika bra att bara vara genomsnittligt intresserad av arkitektur. Kåken trotsar det mesta.

Bilen som Björn Waldegård och Hans Thorszelius körde i Safarirallyt 1978 står på fin plats i museet. Framför den står en av de fyrhjulsdrivna 911 som föregick 959 i Paris-Dakar.

Ett annat av herrar Waldegårds och Thorszelius gamla tävlingsredskap hängde i museets verkstad när GranTurismo var på besök.

Eftersom museets verkstad har glasväggar kan man spana in verksamheten från entrén.

Med anledning av Ferdinand "Butzi" Porsches bortgång i våras fanns en specialutställning om hans liv och gärning när GranTurismo besökte museet. Bland annat hans mörkgröna 911 Carrera 3,2 med brun helläderinredning.

I nya GranTurismo (5/2012) provkör vi nya Porsche Boxster. Det allra första konceptet med namn Boxster, från Detroitsalongen 1993, står numera i museet. De 19 åren märks om inte annat på inredningens stilideal ...

Att modell 911 vuxit under sina nästan 50 år blir väldigt tydligt på den här siluettgrafiken som börjar med 901 (1963) …

… och avslutas med nya 991 (som GranTurismo provkörde i utgåva 2/2012)

Porsche 924 är en av 1970-talets finaste bilformer, men prototypen är inte fullt lika graciös.

Produktpalett med spännvidd: från traktorer (även om den historien var ganska kort i Porsches egen regi) till extrema tävlingsbilar som 961 och legend-ikon-über-idoliserade Carrera RS från 1973.

Text och foto: Eric Lund

Gilla GranTurismo på Facebook!

Och här hittar du läckra Porschebilder signerade GranTurismos mästerfotograf, Peter Gunnars!

Reportaget från Porsches hemliga förvaringslokal hittar du i GranTurismo 5/2012!