Nyhetsbrev

* obligatoriskt fält

Hitta hit!

Plats: Gamla Bilfabriken i Nacka Strand

Saltsjöbanan från T-bana Slussen till Nacka C

Karta till Nacka Strand (Google Maps)

Plats: Eriksbergshallen, Göteborg.

Karta till Eriksbergshallen (Google Maps)

 

Öppettider

STOCKHOLM, Nacka Strand

Inbjudna fredagen den 7 nov 13.00-20.00

Publikdagar
Lördag den 8 nov 10.00-19.00
Söndag den 9 nov 10.00-18.00
Ta gärna båten från Nybrokajen till Nacka Strand!

 

GÖTEBORG, Eriksbergshallen

Inbjudna fredagen den 14 nov 13.00-20.00

Publikdagar
Lördag den 15 nov 10.00-19.00
Söndag den 16 nov 10.00-18.00
Ta gärna Älvsnabben direkt till Eriksbergshallen!


Pris

Entré 190 kronor.
Barn under 15 år i vuxens sällskap går in gratis.

.

 

Bokning av monteryta:

För bokning och information kontakta:

Jan Rawensparr

0760–393737

jan@rdmedia.se

 

Novembermys med Marcus och Maserati

Gran Turismos mysiga bilmässor i novembermörkret har blivit en varm och välkommen tradition för landets biltokar, både i öst och väst. I år lyste vår F1-stjärna Marcus Ericsson och 100-årsjubilaren Maserati upp tillställningen lite extra för de knappt 20 000 besökarna under de båda helgerna.

F1-föraren Marcus Ericsson på GranTurismo Expo 2014

F1-föraren Marcus Ericsson på GranTurismo Expo 2014

Det var en gråmulen lördag i november, och en fuktig vind pinade kajerna utmed Göta älvstranden i Göteborg. I Eriksbergshallen, på dess västra sida, var det desto hetare.

Under några skälvande timmar bildade en entusiastisk publik på nästan 4 000 personer kö för att få en autograf och byta ett par ord med en viss Marcus Ericsson från Kumla.

Bara dagarna innan hade han säkrat sin fortsatta karriär i formel 1-racingen, och hans skara av fans växer snabbt – det märktes om inte annat tydligt i Göteborg där kön ringlade lång för att heja på vår världsstjärna.

Marcus fina avslutning av säsongen i det krisande Caterhamsstallet har väckt förhoppningar inför framtiden hos den svenska publiken. Får Ferrari bara sprutt på motorn i Saubers racer så kan det bli riktigt bra.

På frågan om Marcus kommer att byta sin tjänste-Renault Clio RS mot en Ferrari nu ler han bara och säger ”hoppas”!

Och den som fortfarande tvivlar på ”Mackans” speed bakom ratten i en formelbil med tanke på det tuffa året i Caterham, ska minnas att han slog en viss Daniel Ricciardo i samtliga race i brittiska F3-mästerskapen när han gjorde inhopp där under sin vinnarsäsong i det japanska F3-mästarskapet 2009. Och Daniel har det ju gått rätt bra för …

Marcus visade prov på sin förmåga att fokusera på uppgiften när han utan förvarning ställdes mot ett gäng smågrabbar i ett heat på Monzabanan i vårt RaceRoom Experience by Sims. Vad vår F1-stjärna inte visste var att en av killarna på startlinjen var en tioåring vid namn Johan Andersson, med fyra års kartingerfarenhet i ryggen med en rad segrar i sitt CV. Johan slog faktiskt Marcus i kvalet, och stod i pole position inför trevarvsracet. Marcus gick nu in i sin bubbla, och den lugna och fokuserade blicken kände vi igen från starterna i F1. Johan strulade till det lite för sig i första chikanen, och sedan var loppet kört. Marcus kunde defilera in i mål, och på vägen sätta dagens absolut snabbaste tid, men det var Johan som vann priset för den förare som var närmast Marcus tidsmässigt under dagen: en fantastisk replika av Ronnie Petersons Lotus 78, signerad med lyckönskningar av Marcus förstås.

Göteborgspubliken – totalt mer än 9 000 personer – kunde också glädja sig åt två premiärer som inte hann komma till Nacka Strand i Stockholm helgen innan. Det var dels den extrema track day-bilen Radical RXC, en registreringsbar Le Mans-racer i kompaktformat om man så vill. Ett 1,7-miljonerkronors alternativ till de etablerade fortåkarbilarna för den som vill sticka ut från mängden.

Den andra premiären, som även tog oss som arrangörer på sängen, var nya BMW X6, som lite diskret hade rullats in i Bilias monter bakom den vilda i8 och nya M3. En bil med smäckrare och sportigare linjer än föregångaren.

Göteborgspubliken kunde också glädjas åt att Aston Martin-importören Callisma fanns på plats med två av sina toppmodeller: Vanquish och Rapide S.

Liksom i Stockholm fanns också den svenska superklockstillverkaren Halda på plats med sin nya version av Race Pilot i Gun Metal-utförande, men även Haldas personal fick erkänna att de båda McLarenbilarna som ”bodde” i deras monter väckte aningen mer  intresse hos publiken än deras unika raceklocka.

Trackday- och racebilen 650 Sprint begick sin mäss- och Sverigepremiär i Nacka Strand, och den väckte lika stort habegär i Eriksbergs gamla dieselmotorfabrik.

Det stora dragplåstret i Nacka Strand var annars premiären av helt nya Audi TT, och under fredagen för särskilt inbjudna var det tätt med Audifans på plats för att klämma på den tredje generationen av denna designikon.

I samma monter stod en liten A1 på styltor – det var Mattias Ekströms rallycrossvinnare som hade fångats i flykten. När våra guider Tom Bertling (i Stockholm) och Peter Sundfeldt (i Göteborg) provocerade fram en soundcheck från killarna i Audimontern så stannade verksamheten i hallarna av en sekund – resonanssystemet skapar en sällsam ljudkuliss.

En annan uppskattad Sverigepremiär stod Morgan för, med sin Speedster – en strippad +8 som också kunde lägga imponerande ljudmattor via sina grova sidepipes.

Stockholmspubliken kunde också titta närmare på nya Cadillac ATS Coupé, en stram designyttring från en av världens biljättar som storsatsar på märket i Europa och Sverige. I Nacka Strand kunde vi suga i oss ännu mer godis från USA i form av den allra senaste generationen av Dodge Viper, mot kulissen av den första och redan så klassiska coupén.

Riktigt kul var också Sverigepremiären av Indian Scout. Det har blivit en tradition att visa några av de allra finaste motorcyklarna bland alla fantastiska bilar på Gran Turismo Expo, och Polaris satsning på det gamla ärorika märket Indian har resulterat i några fantastiska maskiner. Nya Scout är det senaste bidraget i paletten, med en unik neoklassisk design som verkligen står ut från mängden. Även Ducati och MV Agusta hade med sig ett par unika sportmaskiner, vars prislappar till och med överträffade en del av de utställda bilarnas.

Mässan i Nacka Strand bjuder till skillnad från Eriksberg på två hallar med större ytor, vilket har givit plats för ett dussintal bilklubbar och deras ögonstenar. Ford Mustangklubben var på plats för att fira 50 år (redaktionens egen utställda och svensksålda 289 HT hade sin 50-årsdag på tisdagen mellan mässorna!), och tillsammans med den svenska Maseratiklubben ställde vi till med en rejäl fest både i Stockholm och Göteborg. I Nacka Strand fanns inte mindre än nio nya och klassiska skönheter att se, och mässornas primadonna – Magnus Ahlqvist fantastiska, handbyggda Tipo 151 – tronade i ensamt majestät i mitten av utställningen.

Vi hade också hämtat ett par inslag ur vår senaste äventyrsspecialare till mässorna – Timo Helistens fantastiska Lamborghini LM002, och den lilla Fiat 600 som han i par med Thomas Wästvind körde Mongolrallyt till Ulan Bator i.

Ett fantastiskt bränsle för våra drömmar – både i magasinet och live på Expo!

På återseende nästa höst!

Flera bildgallerier signerade Peter Gunnars hittar du på GranTurismos Facebooksida!

Radical RXC på GranTurismo Expo 2014

Radical RXC på GranTurismo Expo 2014

McLaren i Haldas monter på GranTurismo Expo 2014

McLaren i Haldas monter på GranTurismo Expo 2014

Morgan Speedster på GranTurismo Expo 2014.

Morgan Speedster på GranTurismo Expo 2014.

Konferencieren Peter Sundfeldt och F1-föraren Marcus Ericsson på GranTurismo Expo 2014.

Konferencieren Peter Sundfeldt och F1-föraren Marcus Ericsson på GranTurismo Expo 2014.

 

Träffa Marcus Ericsson på lördag!
På lördag 15 november kan du träffa vår svenske F1-förare Marcus Ericsson i Haldas monter på GranTurismo Expo i Eriksbergshallen i Göteborg!
Och efter en rekordhelg i Stockholm är stämningen på topp inför den kommande tillställningen på Sveriges framsida: 

  • Audis helt nya generation av designikonen TT begår Sverigepremiär. Den helt revolutionerade förarplatsen, med de flesta funktioner styrda från ratten som på en Formel 1-bil, och den stora digitala instrumentskärmen har blivit prisade för sin innovation.
  • McLaren 650S Sprint Coupé och Roadster begår Sverigepremiär! Det är den brittiska superbilstillverkarens allra senaste skapelse, byggd för att överträffa allt annat i sportvagnsklassen runt två miljoner kronor.
  • Morgans lättviktsversion Speedster, byggd på nya +8, begår Sverigedebut på mässan. Det är ett avancerat lättmetallbygge paketerat i klassiska former, med en häftig V8 under den långa huven.
  • Med nya kompakta Jeep Renegade bygger märket vidare på sin status som föregångare i SUV-segmentet. De klassiska linjerna går igen i en modern förpackning.
  • Sportvagnsracern Radical RXC är snabbast i sin klass och premiärvisas nu i Sverige. Den kurviga modellen passar lika bra på racerbanan som i stadstrafik.
  • Sist men inte minst – en världspremiär! Den svenska klocktillverkaren Halda visar en helt ny version av sin Race Pilot.
STOCKHOLM 8–9 november
GÖTEBORG 15–16 november
• Boka datumen för Gran Turismo Expo 2014!
• Sverigepremiär: nya Audi TT!
• Träffa F1-föraren Marcus Ericsson!
• Fira Maserati 100 år!

– årets stora sportbilsmässa i Stockholm och Göteborg

Efter förra årets publiksuccé intar Gran Turismos exklusiva sportbilsmässa återigen Nacka Strand, Stockholm, och Eriksbergshallen i Göteborg. För fjärde året visas de dyraste, snabbaste och mest åtråvärda drömbilarna. I år med bland annat världspremiär för en ny svensk sportbil, Maseratis 100-årsjubileum, stor Formel 1-bilssalong, finbilspremiärer, lyxklockor och mycket mera.

Här kan du ladda ned mässbilagan som följer med Dagens Industri 3 november: GranTurismo_Di_Bilaga

 

Marcus Ericsson kommer till GranTurismo Expo 2014!

Marcus Ericsson kommer till GranTurismo Expo 2014.

F1-stjärnan möter fansen på Gran Turismo Expo!

Den första svensken på 23 år i Formel 1-racingen startade säsongen försiktigt, men har visat sig stark i spurten. Träffa vår första F1-förare på 23 år på Gran Turismo Expo i Göteborg.

Marcus Ericsson är den senaste i raden av svenska racerförare som har nått hela vägen fram till kungaklassen Formel 1. Det var på tiden – det var 23 år sedan Stefan Johansson klev ur en F1-racer för sista gången.

Marcus kommer från Örebro, precis som Sveriges mest framgångsrika stjärna i racingen genom alla tider: Ronnie Peterson. Närke har sedan dess fostrat en rad snabba förare, men ingen har nått hela vägen fram till F1.

De som såg Marcus in action i tonåren var övertygade om att det var något alldeles särskilt de bevittnade. Vår formelbilsstjärna på den amerikanska scenen, Kenny Bräck, tog Marcus under sina vingar och i snabb takt vanns den brittiska Formel-BMW-serien och japanska F3-mästerskapet, och Marcus befanns sig plötsligt i GP2, den förberedande klassen inför F1. Efter fyra år i klassen – minst ett år längre än plan – blev 2013 året då allt klaffade och Marcus hade slutit cirkeln. Sverige och Örebro var åter i F1.

Återkomsten sammanföll med den mest omtumlande ändringen av det tekniska reglementet genom alla tider. Hybridtekniken revolutionerade bilarna och motortillverkarna kom i otakt. Det blev lite av ett lotteri för teamen med motorleverantörerna.

Och Marcus team, Caterham, drog en nitlott.

Därför har Marcus första år i F1-sporten varit ”karaktärsbyggande”, om man ska uttrycka sig lite positivt. Men efter sommaren har det gått snabbt framåt, och örebroaren har lämnat både sin teamkamrat och de närmaste konkurrenterna bakom sig.

Hur nöjd är Marcus med sitt första år i F1? Hur går resan vidare?

Du som besöker Gran Turismo i Eriksbergshallen, Göteborg, har en unik chans att träffa vår F1-stjärna och ställa frågorna till honom själv. Och kanske få en autograf…

Kolla www.granturismoexpo.se för Marcus tider under mässan!

Audi TT Coupé

Det blir fest för alla älskare av Audi på Gran Turismo Expo i Stockholm och Göteborg i november, när den helt nya sportvagnen TT firar sin Sverigepremiär – den första i raden av flera premiärraketer på Sveriges största finbilsmässa.

Vid debuten som konceptbil 1995 belönades Audi TT för sin djärva form med en rad designpriser, och det är redan dags för den nya, tredje generationen, just presenterad i Paris, att få ta emot priser. Det är den revolutionerade förarplatsen, med de flesta funktioner styrda från ratten som på en formel 1-bil, och den stora digitala instrumentskärmen som helt ersätter de analoga instrumenten, som har blivit prisad för sin innovation. Audi kallar sin lösning för en ”virtuell cockpit”, där alla som har vuxit upp i tevespelens värld lär känna sig hemma.

Utvändigt har den tredje TT-generationen blivit lite mer kompakt och sportigare, och karossen är en lättviktskonstruktion gjord delvis i aluminium.

Både diesel- och bensinmotorer finns tillgängliga vid premiären, från 184 till 310 hästkrafter, med supersnål teknik hämtad från Audis framgångsrika Le Mans-bilar.

En rad andra heta Sverigepremiärer följer i kölvattnet på nya Audi TT.

 

Maserati Ghibli och Maserati Tipo 151

Maserati firar 100 år på Gran Turismo Expo 2014!

För fjärde året i rad tar Gran Turismo Expo med publiken på en drömresa bland världens allra finaste, dyraste och snabbaste bilar. Årets jubileumstema kretsar kring den 100-åriga legendaren Maserati och bland många av världens sportbilsklassiker och nyheter på mässan visas ikonen Tipo 151.

Maseratis 100-åriga historia är som ett bättre filmmanus – ett drama i bästa klass. Här finns alla ingredienser representerade – ond bråd död, finansiella katastrofer och karismatiska hjältar i överflöd – både bakom ratten och skrivbordet.

På Gran Turismo Expo i Stockholm och Göteborg i november firas det italienska märket med en kavalkad av unika klassiker och premiärfärska lyxvagnar. Bland många av världens supersportvagnar och sportbilsnyheter som visas på mässan märks kanske framförallt Maseratis låga ikoniska skapelse med namnet Tipo 151 – bilen som förkroppsligar det mesta av innehållet i varumärket.

Den tidiga 60-talssportvagnen är en mycket vacker, snabb och tekniskt avancerad bil framtagen i en extremt liten serie för racing, och typisk för allt Maserati företog sig de första 50 åren av sin livstid. Det handlade alltid om djärva projekt, höga insatser och formidabla maskiner – men också om motgångar och tragedier.

Exemplaret på mässan är en exakt kopia av den enda Tipo 151 som fortfarande existerar i världen, och den har byggts i Sverige av Magnus Ahlqvist, känd i hela vida världen för sin bilbyggarkonst.