Nyhetsbrev

* obligatoriskt fält

Hitta hit!

Plats: Gamla Bilfabriken i Nacka Strand

Saltsjöbanan från T-bana Slussen till Nacka C

Karta till Nacka Strand (Google Maps)

Plats: Eriksbergshallen, Göteborg.

Karta till Eriksbergshallen (Google Maps)

 

Öppettider

STOCKHOLM, Nacka Strand

Inbjudna fredagen den 8 nov 13.00-20.00

Publikdagar
Lördag den 9 nov 10.00-19.00
Söndag den 10 nov 10.00-18.00
Ta gärna båten från Nybrokajen till Nacka Strand!

 

GÖTEBORG, Eriksbergshallen

Inbjudna fredagen den 15 nov 13.00-20.00

Publikdagar
Lördag den 16 nov 10.00-19.00
Söndag den 17 nov 10.00-18.00
Ta gärna Älvsnabben direkt till Eriksbergshallen!


Pris

Entré 190 kronor.
Barn under 15 år i vuxens sällskap går in gratis.

.

 

Bokning av monteryta:

För bokning och information kontakta:

Jan Rawensparr

0760–393737

jan@rdmedia.se

Fredric Hellsten

070–395 58 78

fredric.hellsten@rdmedia.se

Datumen klara för 2014!

STOCKHOLM 8–9 november

GÖTEBORG 15–16 november

Mer information kommer inom kort!

————————————–

GranTurismo Expo 2013 gav bilälskarna glädjefnatt i Göteborg

GranTurismo Expo Göteborg

[!] UPPDATERAT! Här är länken till filmen från mässan i Göteborg. [!]

Sällan har väl så många glada bilentusiaster synts tillsammans som när succémässan Gran Turismo Expo hade sin premiär i Eriksbergshallen på Hisingen i Göteborg i helgen.

Nästan 8 000 personer fick uppleva en unikt stor samling sport- och finbilar, som hade samlat alla märken som finns representerade på den svenska marknaden tillsammans med svenska kvalitetsmärken inom allt från klockor till konfektyr.

Den svensk-franska champagnetillverkaren Hatt & Söner öppnade fredagens VIP-tillställning med smällande champagnekorkar och sedan var festen igång! Utställarnas inbjudna gäster kittlades av all bilprakt och underhölls av vår lokale konferencier Peter Sundfeldt, känd inte minst från Motorjournalen som rullade i många år i teverutan.

Peter hetsade utställarna till oanade varvorgier, som toppades av det vassa ljudet från Koenigsegg Agera R och dess hårt överladdade V8.

När det gällde att skapa allra mest effekt för våra sinnen var ändå Glenn Billqvist Il Drago Ruggante överlägsen, inte minst i skymningsljuset där tremeterslågor lyste upp omgivningarna till ljudet av ett massivt dån som hördes långt ut mot Vinga fyr.

I skarp kontrast till Rytande Draken stod premiären av BMW:s nya avantgardistiska elbil i3, som begick smygpremiär på Gran Turismo Expo en dag före introduktionen hos handlarna. Ett hitech-bygge i kolfiber och aluminium som inte står supersportbilarna efter när det gäller teknisk sofistikation och avancerad design.

En annan premiär som inte hann komma till Stockholm, men Göteborgarna kunde glädjas desto mer åt, var AMG-versionen av nya Mercedes S-klass, som visade av den framgångsrika Göteborgshandlaren Hedin Bil.

Autoropa var särskilt glada att vara i Göteborg (där man ännu inte har något showroom) och storsatsade med hela sin digra portfölj av fantastiska varumärken som Bentley, Ferrari och McLaren, men det var kanske storsatsande Maserati som väckte mest nyfikenhet med sin nya spännande Ghibli, som hittade fler nya ägare på mässan.

Lamborghini gör en nystart i Sverige i samarbetet med den danske importören, och var på plats med Sverigepremiären av tremiljonerscabben Aventador Roadster.

Porsche visade musklerna med premiären av nya 911 Turbo S – märkets mest tekniskt sofistikerade sportvagn hittills.

En given crowd puller var Sverigepremiären av den helt nya och sjunde generationen av Chevrolet Corvette. Mer kompakt, lättare, snabbare och fortfarande med ett oslagbart förhållande mellan pris och prestanda, såldes flera Corvette i Göteborg.

Och den som för en överdos av alla vackra bilar kunde ta en paus hos någon av klockrepresentanterna på mässan, Breitling och Halda, som båda har starka band till bilintresset. Haldas Race Pilot visades i produktionsfärdigt skick, med stora delar av världens racerbanor inprogrammerade i dess dator.

Annars kunde man smaka på designad konfekt, njuta av de fantastiska tvåhjulingarna från MV Agusta eller de lika fina motorlösa cyklarna från Skeppshult.

Och då har vi inte ens nämnt klassikerutställningen med historiska Aston Martins, alla med genuin västkusthistoria.

Det var väl bara Håkan Hellström som fattades för att göra Gran Turismo Expo riktigt komplett i Göteborg.

Vi hoppas att få se både honom och dig där nästa år!

 

Årtiondets sportvagnsshow drar till Göteborg!

Alla var där. Så skulle man kunna sammanfatta helgens Gran Turismo Expo. Och då tänker vi inte bara på alla bilälskare i Stockholmsområdet, utan kanske främst på att Sverige aldrig förr har sett en mer komplett samling sport- och lyxbilar på samma arena. Nu går karavanen i sydvästlig riktning, för att göra sin debut i Göteborg i helgen. Du som missade årets – ja kanske årtiondets – sportvagnsshow har alltså en ny chans.

I helgen kunde närmare 9 000 bilälskare och finsmakare kryssa mellan ett hundratal nya och klassiska sport- och lyxbilar för ett sammantaget värde av åtminstone 200 miljoner kronor – aldrig förr har en bilmässa dragit så extrema bilar till en och samma show.

Bara svenska Koenigsegg själva bidrog med 30-talet miljoner med sin 400-kilometersbil Agera R och en uppdaterad CCXR helt i kolfiberfinish.

Lägg därtill en Aston Martin-kollektion i 20-miljonersklassen, där man kunde njuta av några av de finaste klassikerna genom tiderna under kristallkronorna, liksom senaste Vanquish, medan man sippade på en Bollinger eller Heineken från baren.

Autoropa storsatsade med hela sin digra portfölj av fantastiska varumärken som Bentley, Ferrari och McLaren, men det var kanske storsatsande Maserati som väckte mest nyfikenhet med sin nya Ghibli.

Lamborghini gör en nystart i Sverige i samarbetet med den danske importören, och var på plats med Sverigepremiären av tremiljonerscabben Aventador Roadster.

Porsche visade musklerna med en egen hall, och premiären av nya 911 Turbo S – märkets mest tekniskt sofistikerade sportvagn hittills.

Förutom Koenigseggs givna crowd pullers (inte minst när den startades!) var det nog Sverigepremiären av den helt nya och sjunde generationen av Chevrolet Corvette som drog mest intresse till sig. Mer kompakt, lättare, snabbare och fortfarande med ett oslagbart förhållande mellan pris och prestanda, såldes flera Corvette direkt under mässan första dag.

Och den som var ute efter prestanda OCH komfort provade baksätet i nya superlyxiga Mercedes S-klass.

Men till och med allt detta bleknade en smula när Il Drago Ruggante drog igång för en provrepa – Glenn Billqvist oförlikneliga Rytande Drake med flygplatsmotor som får det mesta att blekna när den dras gång i ett moln av röd och eld.

Allt detta kan du uppleva även i Göteborg i helgen, tillsammans med en superspännande premiär som inte hann till Stockholm.

Fredag öppnas mässan för inbjudna gäster klockan 13.00, och under publikdagarna är det öppet från 10 till 19 på lördagen, och 10 till 18 på söndagen. Gran Turismo Expo hålls i Eriksbergshallen, och vi vill varna för begränsad plats för bilar – ta gärna Älvsnabben direkt till mässhallen!

Biljettpriset är 190 kronor, barn under 15 år går in gratis i vuxet sällskap, och det går bra att köpa biljett direkt i kassan – eller förköpa på Ticnet.

Ett bildgalleri från invigningsdagen i Nacka Strand kan du se på vår Facebooksida.

Välkomna!

 

Bildrömmar och drömbilar + Sverigepremiärer!

När Gran Turismo Expo öppnar dörrarna i Nacka Strand nu i helgen och i Göteborg 16–17 november samlas 10 000-tals personer med bildrömmar.

Låt dig frestas av vårt bildsvep på Facebook från fredagens inflyttning och branschvisning. Klicka här!

Några går storögda och drömmande om Porsche, Ferrari, McLaren och Aston Martin. Men här finns också svenskar som förverkligat sin stora bildröm.

• Hansi Kobes, innovatör, hybridbilens fader, bilfabrikör i Kina, med sin nya Arrow.

Glenn Billqvist som byggt en ny egen förkrigsracer, Il Drago Ruggente.

• Och Christian von Koenigsegg, med sin senaste superbilsnyhet med över 1000 hästkrafter.

Några drömmer om att bygga en alldeles egen bil. Några få lyckas förverkliga drömmen. På Gran Turismo Expo finns åtminstone tre svenska exceptionella bevis: Il Drago Ruggente (bilden ovan), en nybyggd förkrigsracer på 800 hästkrafter, Arrows, en hybridbil för racerbanan, och kronan på verket, Koenigsegg Agera R.

Glenn Billqvist från Lund hade länge kört sportvagnar och vårdat gamla förkrigsracers när bilden av en egen monstruös och vacker racerbil från tidigt 1900-tal växte fram.

– Det är det råa, ursprungliga och maskinella som är så attraktivt med förkrigsbilarna, berättar Glenn.

Med en motor från en gammal Capronibombare, 27-liters, tolvcylindrig, 800 hästar stark och kompressormatad Isotta Fraschini-motor, tidstypisk boat-tail-akter, och en rolig blandning av flyg- och racerbilsatmosfär förverkligade han sin dröm – Il Drago Ruggente, den rytande draken. För sin skapelse har han blivit vald till Årets Sportbilsprofil. Bilbyggardrömmen finns att både se och höra under årets Gran Turismo Expo – han startar upp den ett par gånger per dag – det blir spektakulärt!

Christian von Koenigsegg, idag 41 år gammal, har gått ännu längre. Han är en av de väldigt få personer som inte bara har förverkligat sin dröm om att bli bilbyggare, utan också har lyckats etablera sitt varumärke i den allra högsta divisionen av internationellt bilbyggeri.

Sedan finns den svenska bilbyggaren, innovatören och konstnären Hansi Kobes, vars dröm redan för 20 år sedan var att ta fram en hybridelbil, Solon 2000, som idag står på Tekniska museet. Han är något hybridbilens fader och är verksam som bilfabrikör och innovatör i kina.

Men han har inte slutat drömma om att utveckla fossilfria snabba sportbilar. På Gran Turismo expo visar han sin extrema, ljudlösa, svenskbyggda elhybridsportbil Arrows, som gör 220 km/h, 0-100 på 6 sekunder och går tio mil på bara batterier.

Mannen bakom Gran Turismo Expo är också en bildrömmare, publicisten Gunnar Dackevall, som bland annat äger en trehjulig Morgan och en klassisk Datsun 240Z rallybil:

– Det här är en mässa för bildrömmar och drömbilar, där världens finaste, snabbaste och mest klassiska sportbilar finns att se och höra, och där vi år har sex biljubileer och en lång rad exotiska Sverigepremiärer. Utan tvekan har vi laddat för en riktig drömmässa för bilentusiaster.

SVERIGEPREMIÄRER PÅ GRAN TURISMO EXPO 2013:

• Corvette C7

• Porsche 911 Turbo (991)

• Lamborghini Aventador Roadster

• Maserati Ghibli (som vi provkör i nästa utgåva, GranTurismo Special 2/2013!)

• Mercedes S 63 AMG (som vi också provkör i nästa utgåva!)

• Porsche Panamera Executive

• Radical SR3 RS

 

Premiär för nya Porsche 911 Turbo på GranTurismo Expo!

Bergfast i superbilsvärldens toppskikt: Porsche 911 Turbo.

På jubileumsspäckade Gran Turismo Expo i november fyller Porsches allra vassaste 911 40 år och firar med premiären av rykande färska Turbo. Det är bara ett av många jubileum och premiärer under de exklusiva bilmässorna i Stockholm och Göteborg.

När vi svenskar tänker på bilar med turbomotorer hamnar vi ofta på Saab, som var en av de biltillverkare som var med om att ge tekniken sitt stora genombrott. Men Porsche var flera år före med sin överladdade version av 911. Vid debuten 1973 var 911 Turbo tänkt att bli en specialare för tävlingsbruk, men blev snabbt en favorit bland fartälskare världen runt som bet sig fast i modellprogrammet – trots att den fick ett rykte om sig att vara särdeles svårkörd.

Nu är det dags för den sjunde generationen, när modellen har etablerat sig som tillverkarens tekniska och mest kompetenta spjutspets. Turboöverladdning är vardagsmat i våra bilar idag, men fyrhjulsstyrning och superavancerad fyrhjulsdrift är mer exotiskt, liksom en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som har virituella växellägen mellan de ordinarie!

Även aerodynamiken är mer avancerad än någonsin tidigare, med aktiva hjälpmedel både framtill och akteröver – viktigt på en bil som går toppar långt över 300 km/h.

Porsche 911 Turbo debuterar på Gran Turismo Expo, tillsammans med en rad andra läckerheter i Porsches digra modellprogram.

Den svenska Porscheklubben ser till att det blir en riktig jubileumsfest genom att visa en rad klassiker genom tiderna i Nacka Strand. I Göteborg koncentreras intresset till nykomlingarna.

Premiär för nya Corvette på GranTurismo Expo

Den amerikanska sportvagnsdrömmen firar 60 år med Sverigepremiär!

GranTurismo Expo Chevrolet Corvette Stingray 2014

En föraning om vad GranTurismo Expo kommer att bjuda på.

När portarna slår upp för Gran Turismo Expo om ett par veckor kommer jubileerna att stå som spön i backen. Den amerikanska sportvagnslegenden Chevrolet Corvette fyller 60 år med en kavalkad av Corvetter genom tiderna, och den sjunde och allra senaste generationen begår sin Sverigepremiär på mässan i Stockholm och Göteborg.

För 60 år sedan föddes en sportvagn i Detroit som gick på tvärs mot det mesta som USA stod för när det gäller bilbyggande. Då presenterades den första årgången av Chevrolet Corvette, en lätt och nätt sportvagn av europeiskt snitt som visade att man kunde bygga annat än bara jättar där borta i The Motor Town i väst.

Den första årgången hade sexcylindrig motor, men snart skulle den få V8-motor och blev en riktigt snabb bil som kunde utmana de europeiska tillverkarna även i tävlingssammanhang.

Tio år efter urpremiären var det dags för den Corvettegeneration som har blivit den allra största ikonen att se ljuset – Sting Ray. En skapelse av den kända designern Bill Mitchell, som än idag står sig väl bland bilvärldens verkliga evergreens.

När det nu är dags för den sjunde generationen att debutera på Gran Turismo Expo är man inte bara originalkonceptet troget – modellnamnet Sting Ray gör också comeback 50 år senare.

Det finns goda skäl för att återuppliva det legendariska namnet. Liksom 1960-talets ikon har det blivit en mer kompakt och extrem bil än föregångaren – som vanligt till ett pris som gör den till världsledare när det gäller prestanda för pengarna.

Chevrolet Corvette C7 debuterar i på Gran Turismo Expo för första gången i Europa utanför den stora bilsalongen i Frankfurt tack vare utställarna och USA-bilsspecialisterna Exclusive Cars i Stockholm.

Den svenska Corvetteklubben ser till att det blir en riktig jubileumsfest genom att visa alla sex generationerna Corvette genom tiderna i Nacka Strand. I Göteborg är det nykomlingen som står ensam i rampljuset.

 

Lamborghini firar 50 år med comeback i Sverige på GranTurismo Expo

För lite mer än 50 år sedan visade Ferruccio Lamborghini sin första Ferrari-utmanare för en förstummad publik. Efter några års frånvaro i Sverige är man nu redo för en comeback, och startskottet sker på Gran Turismo Expo i Göteborg och Stockholm.

Lamborghini Aventador Roadster GranTurismo Expo

Aventador Roadster är Lamborghinis spektakulära toppmodell som kan ses på Gran Turismo Expo i Stockholm och Göteborg i november.

 

Det är bilentusiasten och ägaren av Garage 11 i Malmö, Joachim Glans, som i samarbete med den danska bilimportören MLA-gruppen har startat en återförsäljarverksamhet för den italienska sportvagnstillverkaren.

– Vi förväntar oss ha ett nytt showroom i Malmö klart under den kommande vintern, och ser fram emot en tjuvstart på Gran Turismo Expo i november, säger Joachim Glans.

Lamborghini är en tillverkare på stark uppgång efter en minst sagt gungig men synnerligen spännande historia. Med extravagant design och yppersta spetsteknik etablerade märket snabbt en egen, kryddig nisch på sportvagnshimlen, som dock från tid till annan var ganska stormig och mörk. Lamborghinis affärer och ägarskap har – minst sagt – varierat en del genom åren och fick inte riktig stabilitet förrän Audi kom in som ägare 1998. Efter det har utvecklingen gått spikrakt uppåt, med dramatiskt mycket bättre kvalitet och ett bredare utbud av modeller.

Häftig design och grymma prestanda står nu liksom förr i centrum, och man fortsätter traditionen med att döpa bilmodellerna efter legendariska tjurar från fäktningsarenorna i Spanien.

Till Gran Turismo Expo i Nacka Strand den 9-10 november, och till Eriksbergshallen i Göteborg den 16-17 november, kommer vi att få bland annat få se den allra mest spektakulära av Lamborghinimodellerna – Aventador Roadster.

Lamborghini Countach GranTurismo Expo

Countach är en av de modeller som har blivit ikoner genom Lamborghinis 50-åriga historia.

 

Koenigsegg på GranTurismo Expo i november: 20 år av uppfyllda pojkdrömmar

 

Den senaste versionen av Koenigsegg Agera R finns att beskåda på Gran Turismo Expo i Stockholm och Göteborg, den 103:e i raden av byggda bilar.

I november är det dags för Gran Turismo Expo – mässan som tar publiken med på en drömresa bland världens allra finaste och snabbaste bilar. Och i år är det inte bara bilälskare runt Stockholm som kan njuta av grannlåten – det blir premiär för Gran Turismo Expo även i Göteborg, i Eriksbergshallen.

När portarna slår upp för Gran Turismo Expo i november kommer den svenska superbilen Koenigsegg att utgöra en självklar publikmagnet. Med en av sina allra tidigaste och den senaste byggda bilen på plats firar man den 20 år långa och osannolika historien som drömbilsbyggare.

Allt startade när en femårig Christian Koenigsegg år 1977 gick med sin pappa och såg filmen Flåklypa Grand Prix. Drömmen att, liksom Reodor Fälgen, få bygga sin egen superbil etsade sig fast i honom till den grad att han 1994, bara 22 år gammal, startade ett projekt som tre år senare ledde fram till en körklar bil.

Premiären av Koenigsegg CC skedde under filmfestivalen i Cannes och mönstret med okonventionella metoder för att nå uppmärksamhet har sedan dess blivit något av Christians adelsmärke – precis som bilarnas oerhörda prestanda.

Christian von Koenigseggs häpnadsväckande resa från fjunig bildrömmare till seriös och väletablerad bilbyggare av bilar i tiomiljonersklassen är stoff som sagor är gjorda av. I våras firade man den 100:e levererade bilen med ett exemplar döpt just till ”Hundra”, och den Agera R vi kommer att få se på Gran Turismo Expo i Nacka och Göteborg är den 103:e byggda bilen.

En tidig CC8S, med chassinummer fem, kommer att finnas på plats för att ge besökaren möjlighet att ta del av utvecklingen hos vår enda helsvenska biltillverkare, och med lite tur har besökarna möjlighet att träffa Christian själv som kommer att vara med till och från, för att prata bil – varför inte ”Il Tempo Gigante”, Reodor Fälgens oslagbara racer.

Gran Turismo Expo är i huvudsak en bilmässa där världens finaste och snabbaste bilar finns att se, både det allra senaste med en rad Sverigepremiärer, och de finaste klassikerna. Men som extra krydda i anrättningen finns klockor, motorcyklar, konst och annat som bilälskarna gillar.

Mässan hålls i Nacka Strand i Stockholm den 9-10 november och i Eriksbergshallen i Göteborg den 16-17 november i höst.

Förköp av biljetter sker hos Ticnet.

En av de tidigaste byggda bilarna hos Koenigsegg, en CC8S med chassinummer fem, finns att se på Gran Turismo Expo i Stockholm och Göteborg.

Här firar Koenigseggänget sin hundrade byggda hyperbil. Paret till höger är Halldora och Christian von Koenigsegg.

Förköp på Ticnet.

 

Se reportage från GranTurismo Expo 2012 i TV4 Nyhetsmorgon, klicka här!

Gilla GranTurismo på Facebook!

SE FILMEN MED SMAKPROVER FRÅN GRANTURISMO EXPO GENOM ATT KLICKA HÄR!