Maximal mysfaktor och massor av nytt när Gran Turismo Expo firade fem år.

När vi frågade 500 av de mer än 18 000 besökarna i Stockholm och Göteborg vad man uppskattade mest på våra Exposhower så svarade många spontant “att det är så mysigt!” Och kanske är det just atmosfären och mässornas roll som ett socialt nav och träffpunkt för oss biltokar som är det allra mest efterlängtade med Gran Turismo Expo – känslan av närhet och intimitet är högst påtaglig.
Chansen att träffa vänner och likasinnade på våra Expo är närmast hundraprocentig, och därför avsätter många en heldag , och passar på att äta, fika och dricka något gott i goda vänners sällskap medan man diskuterar de utställda bilarna.
Därmed verkar vi ha lyckats i vår ambition att skapa känslan av att komma in i ett stort garage fyllt med det läckraste bilgodis som tänkas kan.
Självklart står förstås bilarna i centrum, men när vi frågar er besökare står det fullkomligt klart att Gran Turismo Expo har blivit en omistlig del av umgänget med bilfolk under senhöstens allt mörkare dagar.
Det är fem år sedan den första årgången hölls i Nacka Strand utanför Stockholm, och för tredje gången flyttade vi showen till Göteborg och Eriksbergshallen helgen efter.
Även om vi inte slog fjolårets publikrekord på dryga 20 000 besökare, så slog utställarna definitivt rekord när det gällde att bjuda på Sverigepremiärer.
Direkt från Frankfurt hade Lamborghinis importör fraktat sin skandinaviska premiärbil Huracán Spyder i knallorange, en läckerhet som tyvärr packades ihop och fraktades vidare från Sverige till en annan bilsalong innan vi slog upp portarna i Göteborg.
Å andra sidan var ersättaren i Eriksbergshallen – 5,5-miljonersbilen Aventador Superveloce som ännu bara finns i ett enda exemplar i Sverige – inget dåligt substitut.
GM-representanterna Callisma i Stockholm och Hedin Bil i Göteborg hade fraktat upp två skandinavienpremiärer exklusivt för GT Expo – V-modellerna (för Värsting?) av ATS- och CTS-modellerna. Båda synnerligen potenta utmanare till de tyska autobahnjärnen, med bromsar och chassin utvecklade på Nürburgring.
Apropå Ringen så visade Halda sin nya “Nürburgring Edition” av den superavancerade “Race Pilot-klockan”, med en massa extrafunktioner för den som helst kör bil på Nordslingan.
BMW och Bilia visade upp sin helt nya avancerade 7-serie ett par veckor före introduktionen i de svenska försäljningshallarna – en bil där man delvis har byggt karossen i kolfiber för att kunna trimma ner vikten med 130 kilo.
En lika udda som underbar skandinavien-nyhet kom från ett oväntat håll – från snöskotertillverkarna Polaris. Slingshot är ett rent underhållningsredskap på tre hjul – bil fram, motorcykel bak och prestanda som ingen annan trehjuling före den. Tänk Morgan 3wheeler 80 år senare, och du är på rätt spår.
Vi firade Jaguars 80 första år med god hjälp av Jaguarkubbarna i Stockholm och Göteborg, och i samband med det hade vi också nöjet att kunna visa den helt nya övre mellanklassaren XF och även F-type Coupé med fyrhjulsdrift. Jaguar är definitivt på offensiven.
Även Mini – med nya läckra Clubman –, Honda med nya Type R och Mazda med nya MX-5 hade busfärskt godis att visa publiken, som fick klämma, känna och lyssna på tonerna av vassa maskiner.
Autoropa sparade Sverigepremiären av McLaren 570S – sin “Porschedödare” – till Göteborg, och det av en god orsak. Där fanns nämligen ingen mindre än Kenny Bräck, som efter sin extremt framgångsrika (och dramatiska) karriär nu arbetar med att hjälpa McLaren att optimera sina sportvagnar som testförare och “sidekick” i utvecklingsarbetet.
Kenny höll hov på scenen och vår konfrencier i Göteborg, Peter Sundfeldt, och Kenny blev nostalgiska och mindes en del fighter på racerbanorna i Sverige i Clio Cup.
Det var för snart 25 år sedan, och därifrån gick Kennys formkurva spikrakt uppåt, medan Peters inte tog fart på samma vis, utom i teverutan förstås.
Ett litet dilemma med Eriksbergshallen i Göteborg är att den inte är lika stor som Nacka Strandsmässan i Stockholm, och därför inte rymmer lika många bilar. I Stockholm mixar vid 50/50 mellan nytt och gammalt i två olika hallar, där klubbhallen är den verkliga träffpunkten för alla entusiaster. Vi försöker kompensera med att packa in så mycket det går i vår specialutställning på den övre “hyllan” i Eriksbergshallen, men mer utrymme står på önskelistan inför nästa år, det är helt klart.
I redaktionens egen avdelning speglade vi ett par av de aktuella temat vi hade i höstens utgåvor – dels roadsters med Timo Helistens fantastiska Ferrari 250 Testa Rossa-rekreation i täten, och dels svenska kulturarv med en av de två originalbilarna från Ockelbo-Lundgren i spetsen.
Mest prat per besökare stod dock vår “husdoktor” Charlie Frisk för, som på oefterhärmeligt dalmål underhöll rader av nyfikna med historier om bilbyggen och bilbyggande som har passerat genom hans plåtbockarverktyg genom åren.
Är vi utmattade efter helgerna?
Intill bristningsgränsen.
Vill vi göra det igen?
Gärna, om du vill!


STOCKHOLM

GÖTEBORG