Pinin inte på pricken lik Glicken!

Snabbt och rätt går inte alltid hand i hand när ett nyhetsbrev ska författas.

Som den uppmärksamme läsaren garanterat redan noterat är det inte James Glickenhaus som poserar vid sin Ferrari P4/5, vilket vi påstod i vårt senaste nyhetsbrev.

Nej, mannen är förstås Andrea Pininfarina (1957–2008).

Om James Glickenhaus och hans hejdlösa bilprojekt läser du i vår nya artikelserie, som tar sin början i GranTurismo 3/2014 (och som du kan få en inblick i via nyhetsbrevet).

Över berg och genom dalar med Audi Quattro i nya GranTurismo

Det är Alperna som fostrat Audi RSQ3, RS5, RS6, Ur-Quattro - och Sport Quattro!

Audi Sport Quattro 1984 Eric Lund Audi Alpen Tour 2013

Några kilometer i den korta, explosiva, ytterst speciella Audi Sport Quattro – nog för att få redaktör Lund att le.

 

Nya GranTurismo (1/2014) har ”Junior Supercars” som tema, och där kvalar få om ens någon sentida Audi in (nej, inte ens A1 Quattro klarar nålsögat).

Men om vi anlägger ett separat tema och kallar det ”Practical Supercars” – då är plötsligt Audi med i matchen.

GranTurismos Eric Lund hängde med på en resa i Quattroteknikens tecken: start i Monaco, målgång i schweiziska Interlaken och med ett minimum av tunnlar och motorvägar. Alpin bilkörning av bästa märke, över bergspassen istället för runt eller under. Det var bara snöyra som saknades, vem behöver fyra drivande hjul på torr asfalt?

I fokus under resan stod den senaste medlemmen i Audis RS-familj, RSQ3. Med femcylindrig turbomotor är den släkt i rakt nedstigande led med det tidiga 1980-talets Ur-Quattro. Åtminstone på papperet.

GranTurismo fick även tillfälle att köra en rejäl sväng med en Ur-Quattro i det sista utförandet (med 20-ventilsmotor på 220 hästkrafter) och en kort sväng med en av Grupp B-epokens mest mytomspunna gestalter: Sport Quattro.

Dessutom tre av de mest hårdkokta modellerna i dagens Audiutbud: RS5 Cabriolet, RS6 Avant och RS7 Sportback.

Det 16-sidiga reportaget hittar du i GranTurismo 1/2014 (utgivning i butik 23 december), här följer lite överbilder och ”behind the scenes”-material.


Audi S1 Sport Quattro Col de Turini Alpen Tour 2013

Utanför förmiddagsfikat vid Col de Turini hade Audi parkerat en Sport Quattro i det sista, hårresande utförandet.

Audi RSQ3 Camp des Forches Alpen Tour

Audi RSQ3 vid den övergivna militärförläggningen Camp des Fourches i franska Alperna.

Audi RSQ3 Col de la Bonette

Audi RSQ3 på väg upp mot Alpernas högsta genomfarbara pass, Col de la Bonette.

Audi RSQ3 Col de la Bonette Audi Alpen Tour 2013

Raksträckorna är lätträknade, till skillnad från stupen.

Audi RS Q3 Col de la Bonette Alpen Tour Eric Lund

Audi RSQ3 och GranTurismos utsände Eric Lund andas tunn luft.

TVR Cerbera Audi RSQ3 Col de la Bonette Alpen Tour 2013

Vi var inte helt ensamma på Col de la Bonette, ett glatt par i en TVR vinkade glatt och fräste ned längs serpentinerna.

Audi RS Audi Ur-Quattro Alpen Tour 2013

Lunchuppehåll och bilbyte: RS7, Quattro 20V och två RSQ3.

Audi Quattro 20V Eric Lund Alpen Tour

Manöverdonen bjuder hög närvarokänsla i 1990 års Audi Quattro 20V.

Audi RS5 Cabriolet Megeve Audi Alpen Tour 2013

Sväva på ett moln? Nja, Audi RS5 är med sin högvarviga V8 en hårdför typ.

Audi RS6 instrument cluster Audi Alpen Tour 2013

Två av de dimhöljda bergens gorillor: Audi RS6 i schweizisk parkörning.

Audi Sport Quattro Eric Lund Audi Alpen Tour 2013

Bakom (den tidstypiskt fyrekrade) ratten i Sport Quattro. Notera att hela instrumentpanelen är omgjord jämfört med "vanliga" Quattro.

Audi Quattro 20V Audi Alpen Tour logotype

Audis stora Quattroresa gick från Klagenfurt (i Österrike) till Monaco tur och retur. GranTurismos Eric Lund deltog på sträckan Monaco–Megève-Interlaken.

 

 

Fisker Karma – på spaning efter den tid som ska komma

GranTurismo tillbringade några dagar med en av marknadens mest avancerade bilar.

Fisker Karma GranTurismo Magazine

Under några dagar i våras körde vi Fisker Karma. Och då menar vi körde på riktigt – inte bara lånade en bil ett par timmar för en snabb vända runt kvarteret framför fotografens kamera.

Det är spännande att komma en så unik bil in på livet, nästan som om man själv ägde den.

Tankarna brusade verkligen upplevelsen. Fisker Karma imponerar med att vara så fullgången. Inte jämfört med jämndyra bilar som Audi A8, BMW 7-serie eller Mercedes S-klass. Kanske inte ens jämfört med en Toyota Auris eller Volkswagen Golf.

Men allt måste betraktas i sitt rätta ljus: Fisker Karma är byggd på nytt sätt med ny teknik av ett företag som aldrig tidigare byggt bilar. I det ljuset är Karma imponerande fullgången. Den känns förvånansvärt välbyggd. Mycket av det vardagliga fungerar precis som i vilken bil som helst – man har inte omedelbart eller återkommande skäl att irritera sig på grejer som är ogenomtänkta eller dåligt konstruerade.

Det är bara en sak som verkligen strular: laddningen. Och det är inte bilens fel. Att bo i lägenhet och ha en bil som kräver laddning ur vägguttag är inte alldeles enkelt. Elplinten för motorvärmare? Knappast avsedd för ändmålet, och dessutom försedd med timer.

Fisker Karma kan ta sig fram utan fulladdat batteri tack vare hjälpmotorn – men det är inte tanken. Och särskilt modernt känns det inte att knorra runt med en förbränningsmotor vars ljud påminner om en Briggs & Stratton.

Till slut åkte vi till ett offentligt garage där det finns särskilda platser med laddstolpar. Men det funkade också halvdant, eftersom säkringen (i stolpen) ideligen löste ut. Inte förrän vi knäppte över till halv laddningseffekt blev det påfyllning.

Nya GranTurismo (6/2013) är fulladdad (sorry …) med elbilsläsning: vi åker på långtur med Tesla, vi kollar närmare på BMW i8, vi nosar på Porsche Panamera i laddhybridutförande och … vi fäller pedalen i de fullständigt bensindrivna Porsche 991 Turbo S och Rolls-Royce Wraith. Och mycket mer!

FIsker Karma Jennie Andersson

Jennie Andersson vid Callisma, som är generalagent för Fisker i Sverige, försöker hjälpa GranTurismos Eric Lund till rätta bland pekskärmar och drivvedspaneler.

Fisker Karma GranTurismo Magazine

Fisker Karma har verkligen proportioner som skiljer sig från det mesta vi är vana vid. Garagerangering kräver att sans och balans i handlaget.

Fisker Karma GranTurismo Magazine

Ladda vid värmeplinten? Nja.

Fisker Karma GranTurismo Magazine

Baksätet är lika speciellt som resten av bilen. Mellan småtjerna, i "kardantunneln" ligger batteriet. Man bör inte vara överdrivet orolig för elallergi om telningarna ska färdas dagligdags i Karma ...

 

Fisker Karma GranTurismo Magazine

Henrik Fisker har gjort sin Karma alldeles lagom extrem för att kännas speciell utan att skrämma eller konstra.

Fisker Karma GranTurismo Magazine

Med den stora (men med moderna mått mätt avigt placerade) skärmen styrs det mesta av bilens system och egenskaper. Och den kan berätta en hel del om tillståndet - inte i nationen men väl i bilen.

Fisker Karma GranTurismo Magazine

För Callisma i Djursholm har Fisker Karma varit en viktig satsning. Men nog frestar den röda Bentleyn ett "petrol head" ...

Mercedes A 45 AMG – en riktig hårding

Trots härligt motorljud överröstas den hårdtrimmade turbofyran av storebror med V8 ...

I senaste GranTurismo (5/2013) provkör vi nya Mercedes-Benz A 45 AMG (samt systermodellen med fyrdörrars coupékaross, CLA 45 AMG).

Provkörningen i juni ägde rum på både allmänna vägar och den nybyggda racerbanan Bilster Berg söder om Hannover.

I filmklippet ser vi tre A 45 AMG i Edition1-utförande jaga efter instruktörsbilen, en SLS AMG. Av de ettriga fyrcylindriga motorerna i A 45 AMG hörs inte mycket, 6,2-litersåttan i SLS överröstar dem med råge …

Därför publicerar vi även ett filmklipp taget vid vägkanten, med torrgasning i en A 45 AMG utrustad med sportavgassystem. Och några bilder för att läska sinnena. Provkörningen finner du som sagt i nya utgåvan av Sveriges löddrigaste biltidning!

GranTurismos utsände efter några svettiga varv i A 45 AMG Edition 1 runt racerbanan Bilster Berg.

Bilster Berg är en helt nybyggd anläggning. Banan är 4,2 km lång.

Coupéversionen av nya A-klass heter CLA och finns även den i utförandet "45 AMG".

För några år sedan var det kompressorladdning som gällde hos AMG. Nu är det "all in" med turbo.

AMG-utförandet är på 45-modellerna inte bara utanverk, bilarna skiljer sig markant från det ordinarie Mercedes-utbudet även tekniskt.

CLA 45 AMG har inte lika ettrigt motorljud som A 45 AMG, vare sig tillvalet "sportavgassystem" kryssats för eller ej.

Världens hittills hetaste "hot hatch": A 45 AMG klättrar högst upp GTI-klassens gräddhylla. Både vad gäller effekt och pris.

När Mercedes ordnade partaj i flygplansfabriken

Nya S-klass avtäcktes vid Airbus anläggning i Hamburg (Finkenwerder)

Dieter Zetsche Mercedes-Benz S-klasse W222 Airbus Finkenwerder

Dieter Zetsche, ordförande i Daimler AG, talade sig varm för varan.

 

En gång i tiden var Mercedes-Benz självklar herre på täppan bland tyska överståndsautomobiler. Så icke längre. Såväl Audi som BMW nafsar Stuttgarts stolthet i byxbaken med A8 respektive 7-serien.

När en helt ny generation S-klass ska premiärvisas tas därför inga risker. Inte nog med att bilen konstruerats och utförts efter en byggnorm som verkar förskjuta alla referenspunkter – det gäller att skapa en storslagen fest också.

För ändamålet hade Daimler AG hyrt in sig hos Airbus i Hamburg. Där tillverkas bland annat Airbus A320 och bjässen bland trafikplan – Airbus A380 – blir delvis till i lokalerna. Av någon anledning fraktas A380-delarna fram och åter mellan anläggningarna i Hamburg och franska Toulouse.

Den gigantiska hall som normalt utgör leveransavdelning för A380, alltså när flygbolagen kommer för att hämta sina nya plan, har för kvällen blivit kongresshall för premiärvisningen av S-klass.

Det är symfoniorkester och högsta ledningsgarnityret och utställning med alla de tekniska sensationer som bilen rymmer och levande musik och en färgskärm som täcker hela fondväggen bakom scenen.

Vad vi inte begriper förrän det sker är att fondväggen kan dela sig i mitten. Utanför står ett A380 (ett av fabrikens testplan) parkerat och i förgrunden en SLS AMG i Pace Car-utförande. Bredvid står en kille klädd som ”The Stig” från tv-programmet Top Gear. Han hoppar in i bilen och … ja, se själv på filmklippen. Det ena är Mercedes egen, redigerade version av händelseförloppet. Det andra är rakt ur GranTurismos kompaktkamera.

Det visar sig även att den ena av de båda S-klass som slutligen rullar in på scenen har en specialgäst i baksätet.

Mercedes-Benz S-klass W222 Airbus Finkenwerder Hamburg

Väkommen till flygplansfabriken, ikväll visar vi nya bilar.

Airbus A320 Finkenwerder Hamburg

Airbus "småplan" i A320-serien slutmonteras vid fabriken i Hamburg.

Airbus A380 delivery Hamburg Finkenwerder

Här står Airbus A380 på rad och väntar på slutfinish samt leverans. Längst till höger syns "Beluga", planet som Airbus använder för att frakta flygplansdelar kors och tvärs.

 

GranTurismo Magazine Mercedes-Benz S-klasse Eric Lund Hamburg

GranTurismos utsände fick torrbryta i nya Stormersan.

Airbus A380 factory Finkenwerder Hamburg

En blivande A380 i genomskärning.

Mercedes-Benz S-klass W222 Finkenwerder Hamburg Airbus

"Jippie, jag hittade instruktionsboken - kvällen är räddad!"


Alicia Keys Mercedes-Benz Finkenwerder Hamburg W222

Och vem gömde sig i baksätet på den silvergrå S-klassen om inte Alicia Keys?

En dag med Nismo på en spansk racerbana

Nissan Juke Nismo begår europeisk debut med friluftsdag i Spanien

Prototypen till en aningen mer hårdstekt Nissan Juke Nismo.

 

Att Nissan vill slå mynt av varumärket Nismo är inte konstigt. I racingvärlden är det lika etablerat som välrenommérat och hos den generation som vuxit upp med tv-spelet Gran Turismo är Nismo lika självklart som Ferrari eller Porsche.

Att Nissan väljer att lansera Nismo i Europa med en lätt hottad version av den lilla crossover-modellen Juke verkar till en början desto konstigare. Vore det inte smartare att först släppa en GT-R i Nismoutförande, sedan en 370 Z Nismo och sedan en överkomlig instegsmodell för de breda massorna?

Måhända är det så att Nismos primära målgrupp faktiskt finns hos dem som fortfarande spelar på sina Playstations (och inte tänker sluta med det, oavsett ålder) och som kan förmodas inte vara lika välbeställda som köpare av GT-R eller 370 Z? Kanske behövs ingen sådan ”omväg” med tanke på den position som varumärket redan uppnått?

Nissan Juke Nismo har just börjat säljas i Sverige, men redan i februari provkörde GranTurismo modellen på spanska bergsvägar. Dessutom fanns lite aktiviteter att prova vid racerbanan Castellolí utanför Barcelona.

>>>> 1. Åka med i Nissan Juke R

Eric Lund Wolfgang Reip Nissan Juke R

Nej, den fräsigaste versionen av Juke fick vi inte köra själva. Istället hade fabriksföraren Wolfgang Reip kallats in för att skjutsa oss runt banan i Juke R. Det är i praktiken en Nissan GT-R som klätts i skalet från en Juke. Således V6-turbo, fyrhjulsdrift och cirka 550 hästkrafter.

Wolfgang Reip är en av de unga påläggskalvar som fått chansen att köra riktig racing tack vare framgångar i Nissans samarbete med Sony och Gran Turismo-spelet: GT Academy.

Nissan Juke R

Liten bil med hög densitet: Nissan Juke R.

 

>>>> 2. Prova drifting i slow motion

 

En cirkel med koner på en asfaltsplan. Kör minst 20 och mest 25 km/h. Då ställer bilen upp sig själv i bredsladd som det gäller att styra emot – annars blir det piruett.

Och om hastigheten understiger 20 km/h eller överstiger 25 – då blir det också rundpall.

Hur går det till? Jo, framdäcken är de vanliga medan bakdäcken är riktiga specialare kallade Easy Drift. Används för att imitera halka. Eller som här – för ett kul jippo där förare med yvig och ryckig körstil snabbt sållas bort …

Easy Drift tires.

Knallhårda däck gjorda för att skapa svårhanterliga sladdar.

 

 

>>>> 3. Provköra NÄSTA Nissan Juke Nismo

I depån vid Parcmotor Castellolí hade Nissan ställt upp en liten ”Mickey Mouse-bana” av koner. Där väntade två mattsvarta Juke med lätt maskering. Aha – ska vi få vara med om något hemligt …?

Tjö. Det handlar om nästa trimsteg för Juke Nismo. Istället för originalets 200 hästkrafter har dessa 225, och en kvalificerad gissning är att modellen snart finns på marknaden.

Kul att köra? Avgjort ettrigare motorkaraktär än standardmodellen i alla fall.

 

 

Nissan Juke Nismo Prototype

Nissan Juke Nismo med maskering och lätt kryddad motor.

>>>> 4. Få spö av Lucas Ordonez

Lucas Ordonez playing Gran Turismo 3

På kvällen var det presskonferens och mingelmat och – självfallet – tävling i Gran Turismo 3. På plats fanns racingstallets främsta påläggskalv, Lucas Ordonez, som också erövrat sin position tack vare vinst i tv-spelet.
Vi fick tävla mot varandra och mot Lucas. Gissa vem som vann.
>>>> 5. Titta på Nissan 370 Z Nismo
Nissan 370 Z Nismo
Den retoriska frågan i inledningen – varför inte Nissan inleder Nismosatsningen med något hetare än Juke – fick kanske inte något svar, men åtminstone svar på tal under kvällens presskonferens. Då visades nämligen Nismoversionen av 370 Z.
>>>> 6. Provköra Nissan elracerbil
Nissan Leaf electric racing car

Leaf är Nissans eldrivna småbil. Bilen på bilden heter visserligen också Leaf och är eldriven. Kanske kommer strålkastarna och bakljusen från vanliga Leaf. Men där upphör likheterna. Detta är en rörramskonstruktion med plastkaross. Effekt och fartresurser är inte blixtrande och inte är den vidare ljudlös heller (det viner, susar och rasslar en hel del), men visst ger det en svag doft av framtiden att svischa runt en racerbana med en eldriven farkost.

 

Häng med till Uffe Norinders brakfest

GranTurismo åker på playboyresa i en playboybil till en klassisk playboyadress

Ulf Norinder i SVT Kobra

Mr Norinder med ölpava och tjusigt festsällskap i Kobradokumentären (SVT) om hans party.

 

Ulf Norinder var miljonärsson, racerförare, playboy och lekledare för ett lika glatt som extravagant festande i slutet av 1960- och början av 1970-talet.

Basen i hans liv och verksamhet var den egendom han ärvt: Kilafors herrgård, belägen i södra Hälsingland. Det var där den omtalade festen efter Anderstorps GP ägde rum och där såväl racingelit som europeisk jetset deltog. En hel vecka …!

Festen fick ett eget inslag i SVT-programmet Kobra härom året:

Numera är herrgården ett hotell på väg att ryckas upp ur ett långvarigt förfall och hur skulle GranTurismos reportageteam kunna hålla sig därifrån? När vi vi nu åkt ut på något som vi kallade ”The Gästrike-Hälsinge Playboy Tour”?

Vad hittade vi där om inte en hemlig bar som nås via en lönndörr i bokhyllan och en vägg vars skotthål lär vara ett minne av … och ett biljardbord där … påstås ha älskat. Vi säger inte mer nu, mer än att Kilafors Herrgård är ett ställe fyllt av skrönor och mystik.

Reportaget finns att läsa i nya GranTurismo (3/2013) som utkommer i butik tisdag 16 april.

Ett 16-sidigt reportage (skrivet av Robert Petersson och George Johansson) om Uffe Norinder och den Ferrari 250 GTO som han köpte ny för att tävla med finns i GranTurismo 5/2012.

 

Dokumentären om Ulf Norinder i Kobra / SVT

"Welcome racefans" - banderollen som välkomnade racingeliten Kilafors. Klipp ur dokumentären i Kobra / SVT.

 

GranTurismo Magazine visits Kilafors Herrgård with BMW M6

Vilken bil fyller kostymen för en "playboy tour"? BMW M6 så klart. I reportaget besöker vi även Mackmyra whiskydestilleri och järnvägsmuseet i Gävle.

Mätarpoesi à la Zuffenhausen (991 Carrera 4S och 959)

En gammal instrumentbekant dyker upp i ny skepnad.

Hur portioneras motorns moment till fram- respektive bakaxel? Porsche 991 Carrera 4S ger besked.

För snart 30 år sedan såg det ut så här i världens då mest avancerade bil: Porsche 959.

 

Vilken bilentusiast har inte försjunkit i andaktsfull beundran inför gamla Jaeger- eller Vegligamätare?

Porsche har aldrig (åtminstone inte sedan 356) gjort mätare som drar åt det ingenjörsromantiska hållet. Men det hindrar inte att de funktionellt typograferade och lättavlästa instrumenten har ett slags kärv charm.

Med de senaste Porschemodellerna har digitaliseringen smugit sig in alltmer, även i 911 är en av fem (klassiskt antal) rundlarna numera en fyrfärgsskärm där olika innehåll kan presenteras (navigationskarta, färddator, bilinställningar etc).

I nya GranTurismo (1/2013, utkommer 18 december) provkör vi purfärska 991 Carrera 4S – den fyrhjulsdrivna versionen av senaste 911.

Bland alla nyheter märks kraftfördelningsvisningen. Men … inget är förstås nytt under solen. I gamla 959 (presenterad 1985, tillverkningen startade 1987) fanns traditionella mätarnålar som vispade upp och ned beroende på de aktiva differentialernas aktuella spärrverkan.

Just innan snön drog in hann vi köra nya Porsche 911 Carrera 4S på torra vägar.

Se filmen Urban Outlaw om Magnus Walker här

GranTurismo intervjuar männen bakom årets bilfilm


I senaste GranTurismo SPECIAL (2/2012, i butik 13 november) har vi intervjuat männen bakom en av 2010-talets mest omtalade bilfilmer, ”Urban Outlaw”.

Filmen handlar om den något otypiske Porscheentusiasten Magnus Walker i Los Angeles. Magnus driver bland annat ett klädföretag, men fritiden ägnar han åt att renovera och varsamt modifiera Porsche 911, företrädesvis av tidiga årgångar.

Ofta får bilarna ett lätt racestuk, eftersom Magnus är en hängiven trackdaydeltagare, men det är stilfulla och känsliga ”moddningar” han utför.

Om denna passion – mannen och bilarna – har kanadensiske filmskaparen Tamir Moscovici gjort en film som sprids mellan Porsche- och bilfantaster världen runt just nu. Men även folk som inte är ett smack intresserade av bilar verkar fängslas, helt enkelt därför att filmen är så bra och välgjord och därför att personporträtt av intressanta människor alltid har ett stort värde.

Läs intervjun i nya GranTurismo Special!

PS. Sugen på mer Porschenörderi? Här finns en del!

Urban Outlaw Magnus Walker

Filmskaparen Tamir Moscovici och Magnus Walker måste ha gått upp tidiga morgnar för att få sånt här ljus.

Magnus Walker Urban Outlaw Porsche

Bilarna är häftiga, killen intressant - men miljön han skapat trotsar det mesta!

Magnus Walker Urban Outlaw Porsche

Att göra bilfilm i Kalifornien har sina klara fördelar. Vägarna, vädret och landskapet till exempel.

Bilkonst à la Peter Gunnars vid GranTurismo Expo!

Dags för något nytt på vardagsrumsväggen?

Vad är det som växer fram på canvasduken? Svar vid GranTurismo Expo 2012!

 

Eftersom GranTurismo är en tidning som inte bara handlar om kulturbilar utan även bilkultur låter vi vår egen fotograf, PETER GUNNARS, ta rejält med plats vid GranTurismo Expo helgen 16–18 november.

Peter har tagit några av sina läckraste och mest spännande fotografier och förvandlat dem till canvasdukar i format 70×100 cm.

Njut av bilderna vid mässan och – framförallt! – köp en eller flera av dukarna vid auktionen som hålls av Kaplans auktioner på söndag eftermiddag!